woensdag 4 januari 2012

Kinderverhalen animeren!

De les van Stijn en Marianne i.v.m. het creëren van een eigen verhaal had me enorm geboeid.
Zo sterk dat ik ook eens met mijn kleuters aan de slag ging.
Na het brainstormen over wat, hoe, hoe kan ik de kinderen erbij betrekken, wat kunnen ze zelf, wat zal ik moeten doen... Ging ik aan de slag.
Ik koos ervoor om een verhaal te nemen dat de kleuters al goed kennen. En in het thema kerstmis is dit natuurlijk het kerstverhaal.

Hoe zou ik dit nu naar voor kunnen brengen? de kinderen zelf laten uitbeelden, prentjes uit een boek... Al deze zaken waren interessant maar de playmobiel figuurtjes integreerden mij nog het meest.
Samen met een groepje kleuters ging ik aan de slag. Zij speelden het kerstverhaal met de figuurtjes. Ik trok foto's.
De dag nadien werden de foto's aan alle kinderen getoond, spontaan verwoorden de kleuters wat ze zagen.
Eerst namen we natuurlijk de headset waar, wat gebeurde er als ik te luid in de micro spreek, te stil, te vlug... Betrokkenheid verzekerd.
Nadien gingen we met de hele klas aan de slag en spraken de kleuters, op hun eigen manier de tekst in.
Nog eventjes de foto's wat bewerken en ons filmpje was klaar.

Muisstil zaten de kinderen te kijken, ze vonden het gewoon super!

Maar... vrouwen en techniek. Na 100 maal proberen, lukt het me niet om dit bestand in mp3 te zetten, wp3, al wat je wil maar mp3. Hmm, vind ik nergens, 't zal uiteraard wel aan mezelf liggen.
Iemand tips... Laat ze me gerust weten.
Anders zal ik mijn wederhelft (aka benjamin) eens aanspreken, maar toch wil ik het zelf nog eens proberen.

3 opmerkingen:

  1. Heel leuk idee!
    Spijtig genoeg kan ik je niet verder helpen, mp3...wp3??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ging er ook vanuit dat dit mss hetzelfde was :-). Maar niet dus :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eén adres: Stijn Van Lokeren.
    Ik ben zelf al blij dat ik nu eindelijk een reactie kan plaatsen en vraag mij niet hoe't mij gelukt is.
    Ik ben wel heel benieuwd om het filmke te zien!!

    BeantwoordenVerwijderen