zondag 4 maart 2012

De muziek jacuzzi.

Vrijdagochtend geen turnles van juf Sara wel een muzoles van dokter Expi.
Juf Sara deed haar witte doktersjas aan, haar stem werd dieper en nam de kleuters mee in de wonderlijke praktijk van dokter Expi.
In het begin bleven de kleuters bij hun standpunt dit was dokter Expi niet maar juf Sara.
Oei, oei, oei, wat nu gedaan.
Ik dacht terug aan een bijscholing die ik volgde over 'poppenspel'.
Hier vertelde de lesgever dat hij ooit meemaakte dat een groep kleuters riep: 'Jij doet dat, dit is niet echt. Toen hij hen uitlegde dat hij hetzelf deed en toonde hoe hij de pop bediende, was de betrokkenheid groter dan ervoor.'
Dus ik dacht 'Sara, doe gewoon uw jas uit en leg hen uit dat als je die jas aan hebt en als je je stem verlaagd dat je niet meer juf Sara bent maar dokter Expi.'
En geloof het of niet, de magie kwam en de kleuters gingen vol bewondering mee in het verhaal van dokter Expi.

Dit keer geen 1 patiƫnt maar wel 7 patiƫnten.
De kleuters vertelden wat ze hoorden: eerst en vooral hoorden ze muziek. Maar Hilal vertelde dat ze een paard hoorde op het strand.
De kleuters genoten van hun muziekjacuzzi. Broes gaf aan dat hij het niet leuk vond als de muziek te dicht bij zijn oortjes was.
Deze tip neem ik zeker mee.
Qua variatie van muziekinstrumenten zou ik beter nog enkele snaarinstrumentjes gebruiken. Eens navragen bij de collega's.

Volgende week komt Dokter Expi nog eens terug. Ik ben benieuwd wat hij dan van plan zal zijn.





2 opmerkingen:

  1. Mooi om te zien hoe de kleuters er in opgaan. Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Dr. Expi!
    Collega van Prof. Dr. Toon Van Nooten?
    Heel tof dat je die muziekjacuzzi uittest met kleuters.
    't Is zo'n feest voor de verbeelding, eens je erin kunt opgaan...
    grts
    Yves

    BeantwoordenVerwijderen