zondag 4 maart 2012

Hoera, oma is 20 jaar!

Dit weekend trok ik er 2 dagen op uit omdat mijn oma jawel, 20 jaar geworden is.
Zij is 1 van de 'gelukkige' die verjaart op 29 februari. Dubbel feest dit jaar werd ze op 29 februari 20 jaar en op 1 maart 80 jaar.
Zaterdag trokken we met de, bijna, voltallige familie richting het glazen huis in Lommel.
We werden opgewacht door een gids, die ons uitleg gaf bij verschillende glazen kunstwerken.
We bewonderden prachtige en ook iets minder mooie werken.
Jammer genoeg was ik mijn grote portefeuille vergeten ;-).
De werken werden voor mij mooier door de uitleg die we kregen door de gids.
Moest ik het glazen huis zonder begeleiding bezocht hebben zouden bepaalde stukken me minder of zelfs niet geïnteresseerd hebben.

Zo stonden er 2 stoelen en een tafel waarbij telkens een leuning of ander steunpunt vervangen werden door een glazen werk.
De gids vertelde ons dat de kunstenares het glazen werk ertussen zette als protose.
Zonder kunnen ze functioneren maar niet zo goed als met.
Zoals bij mensen kan je de protose gebruiken maar is het makkelijker als je het echte nog hebt.


Deze kunstenaar vertrok vanuit bestaande flessen en probeerde ze door het blazen een andere vorm te geven.


Er stond ook een kunswerk van 'Koen Van Mechelen.'
Deze kunstenaar leerde ik kennen tijdens het tv één programma 'smaak.'
Hij kruist verschillende rassen van kippen, dit is al een kunst op zich maar als ze sterven dan zet hij die op.
In het glazen huis had hij een glazen kunstwerk. Dit had de kop en de poten van een kip, de rest van het lijf was net een drakenlichaam.
De gids vertelde ons dat hij ook een kunstproject geleid had in Lommel zelf.

Op het einde van ons bezoek zagen we ook een glazenblaaster aan het werk.

Prachtig om te zien. Rustig blazen, in de oven, in poeder om te kleuren, voortdurend draaien met de stok...


Nog enkele andere werken:

Dit zou prachtig staan op mijn kast maar jammer genoeg had ik geen 3500 euro op zak.


Een glazen 'draai'wand voor slechts 110000 euro. Benjamin was allesinds onder de indruk :-).


Boots with teets...


Dit werk vond ik prachtig door zijn schitterende schaduw.
Ik geef toe, die schaduw viel me extra op door de sessie van Marianne.




Oma en opa op de top van het glazen huis (150 trappen bergop)
Samen 161 jaar oud, ze doen dat goed.
We zijn er fier op!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten